Whiplash & hersenschudding

Na een whiplash en/of hersenschudding blijven veel mensen onnodig doorlopen met restklachten. Tijdens de eerste 1-2 weken is rust heel zinvol, maar op termijn kan dit juist jouw symptomen in stand houden. Het lichaam activeert na zo’n grote klap spieren en weefsel en vermindert de doorbloeding naar je hoofd, om verder trauma te voorkomen.

Wat veel mensen niet weten is dat als je een hersenschudding hebt, je automatisch ook een whiplash hebt. Of jij wel of geen pijn in de nek hebt, is niet bepalend voor of je ook echt een whiplash hebt. Een whiplash geeft namelijk vaak geen pijn in de nek zelf, maar juist in het hoofd. Ook kan het zijn dat de hersenschudding zelf al genezen is, maar dat overbeschermende nekspieren (en daardoor te snel gespannen) hoofdpijnklachten geven. Wil je meer lezen over veel voorkomende misverstanden? Lees dan mijn blog hierover.

Triggerpointbehandeling en coaching kan helpen om de duur van de hersenschudding of whiplash te verkorten of restverschijnselen te voor komen. Als je bij mij komt zal ik je uiteraard zorgvuldig en voorzichtig onderzoeken. Afhankelijk van de ernst van de hersenschudding en hoe lang geleden het is gebeurd, zal ik waarschijnlijk je nek- en borstspieren masseren. Verder zijn er nog diverse andere gebieden die klachten mogelijk in stand houden, die ik dus altijd mee zal nemen en waarvoor je ook oefeningen krijgt.

Ik vind het belangrijk om jou inzicht te geven in hoe je lichaam werkt na zo’n klap en zal je dus helder informeren. Kennis is macht, geldt zeker in deze periode van herstel. Samen kijken we naar hoe je dagelijks leven er nu uit ziet, hoe je klachtenpatroon zich ontwikkelt en hoe je je belastbaarheid stapje voor stapje kunt vergroten. Zo kun je die dingen weer doen, waar jij blij van wordt.

Dit kun je alvast zelf doen:

– Drink voldoende water en zeker geen alcohol.
– Wees niet alleen matig met beeldschermgebruik, maar ook met suiker en koffie.
– Pak je rust, meerdere momenten op de dag, maar blijf zeker ook in beweging!